„Ceną wielkości jest odpowiedzialność…” Winston Churchill
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – z ang. Corporate Social Responsibility), zgodnie z definicją Komisji Europejskiej jest „odpowiedzialnością przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”. Wpływ ten ma charakter wieloaspektowy i przejawia się nie tylko w trosce firm o środowisko naturalne, społeczność lokalną i pracowników. Rola jaką przypisuje się CSR we współczesnej gospodarce to świadome prowadzenie działalności gospodarczej, dostrzeganie ludzi w procesach produkcji i konsumpcji oraz dążenie do zrównoważonego rozwoju i dbałość o interesy przyszłych pokoleń. O sukcesie nowoczesnego przedsiębiorstwa decyduje nie tylko wysoka sprawność ekonomiczna, ale także społeczna akceptacja prowadzonych przez niego działań.
CSR jest filozofią prowadzenia biznesu, która w dłuższej perspektywie gwarantuje długotrwały wzrost wartości firmy. Korzyści z wdrażania CSR mogą być obserwowane w wielu obszarach wewnątrz firmy – od lepszego zarządzania ryzykiem poprzez budowanie zaangażowania i motywacji pracowników po zwiększenie efektywności działania przedsiębiorstwa czy wprowadzenie na rynek nowych innowacyjnych produktów bądź usług. Na zewnątrz, w swoich kontaktach z dostawcami i klientami, ale także z lokalnymi władzami i społeczeństwem, firma może budować nie tylko dialog i partnerstwo, ale wspólnie wpływać na otaczającą ją rzeczywistość. Dzięki temu zyskuje lojalność i przychylność klientów, a wzrost świadomości społecznej i ekologicznej konsumentów sprawia, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktu, kierują się oni zaufaniem do danej firmy i jej wizerunkiem.
Pobierz:
Odpowiedzialność się opłaca czyli CSR w MŚP
CSR – poradnik dla MŚP z woj. warmińsko-mazurskiego